Sturen

In tegenstelling tot eerdere jaren zal er dit jaar geen fysieke stuurinstructie zijn tijdens het evenement. De stuurinstructie is alleen online te vinden op deze pagina.
Deze online stuurinstructie is verplicht voor alle stuurlieden en sturende roeiers van ongestuurde nummers en kan hieronder gevonden worden. Daarnaast is op deze pagina een korte vragenlijst te vinden, welke dient te worden ingevuld. Hiermee kan worden gecontroleerd of de instructie is bekeken. 

Film stuurinstructie

Een film van de stuurinstructie kan hier bekeken worden. (Dank aan Vera Terlouw!)

Verplichte vragenlijst

Aan de hand van onderstaande vragenlijst wordt gecontroleerd of een stuur / sturend roeier op de hoogte is van de regels uit de stuurinstructie. De vragen met een * zijn verplicht:

Selecteer de vereniging waarvoor je roeit / stuurt:*
Selecteer het veld waarin je start / stuurt (Als je meerdere velden start / stuurt, kies er dan één):*
Als er meerdere ploegen van je vereniging in je veld starten, welke nummer roei / stuur jij?
Vraag 1. Wat is het laatste gevaarlijke punt dat je tegenkomt tijdens de wedstrijd?*
Vraag 2. Selecteer voor elk veld het juiste inroeigebied.*
Vraag 3: Welk(e) bruggat(en) van de bruggen mogen gebruikt worden tijdens het oproeien?*

Download stuurinstructie

De slides van de stuurliedeninstructie kunnen daarnaast hier gedownload worden. Hieronder is de slideshow ook te vinden, klik op de slide om door te gaan naar de volgende slide.

Baankaart

Onderstaande afbeelding toont de baankaart van de Van Oord Winterwedstrijden 2018.

Gevaarlijke punten

De eerste kilometer van het wedstrijdtraject zijn er een aantal overhangende takken en is er een glooiende kant. Blijf daarom zoveel mogelijk in het midden van het water varen.
Na de eerste kilometer zit een flauwe bocht in de Schie. Het is slechts een flauwe bocht, maar aan de binnenkant moet je extra op letten op de stenen en dukdalven. Vlak na de bocht bevindt zich een insteekhaven met enkele dukdalven.
Rond het twee kilometerpunt passeer je de Kandelaarbrug. Deze brug heeft smalle bruggaten en aan beide kanten van de brug staat een rij dukdalven. Voor de brug ligt een ballenlijn die de scheiding tussen de twee bruggaten aangeeft, maar de brug zelf is smaller. Houd dus een beetje afstand van de ballenlijn, om te voorkomen dat bladen de brug raken.
Vooral bij zijwind moet hier goed opgelet worden door de stuurtjes. Kamprechters op de brug kunnen ingrijpen bij gevaarlijke situaties.
Vlak voor de Werf, rond het vier kilometerpunt, wordt de Schie opeens een stuk smaller. Voor de extra veiligheid zal ook hier een ballenlijn liggen en een extra motorbootje. Het laatste punt waar je op moet letten is de versmalling in de laatste paar honderd meter van de baan. De versmalling is hier wel geleidelijker dan bij de werf.

Oproeigebied

oproeigebiedHet oproeigebied van de achten en kleinere nummers is van elkaar gescheiden. Op deze manier kunnen roeiers warm blijven en ontstaan geen opstoppingen. De achten roeien heen er weer tussen de Kandelaarbrug en de Doenbrug. De kleinere nummers roeien heen en weer tussen de Doenbrug en de splitsing. Zie nevenstaande afbeelding.

Veiligheid

Er zijn verschillende veiligheidsmaatregelen getroffen, deze zijn aangegeven op onderstaande afbeelding. Motorboten, auto’s en gediplomeerde EHBO’ers staan ten alle tijde klaar.
Ook staan op onderstaande kaartje de gemalen aangegeven met een kraantekentje.