Baaninformatie

De Van Oord WinterWedstrijden worden gevaren op een redelijk recht en rustig stuk water van de Schie over een afstand van 5000 meter. Let op: het bedrijfsblok wordt gevaren over een afstand van 3000 meter. Er zijn een aantal gevaarlijke punten in de baan: een flauwe bocht, een aantal versmallingen en een brug.

Baankaart

Onderstaande afbeelding toont de baankaart van de Van Oord Winterwedstrijden 2018.
baankaart-v1

Gevaarlijke punten

De eerste kilometer van het wedstrijdtraject zijn er een aantal overhangende takken en is er een glooiende kant. Blijf daarom zoveel mogelijk in het midden van het water varen.
Na de eerste kilometer zit een flauwe bocht in de Schie. Het is slechts een flauwe bocht, maar aan de binnenkant moet je extra op letten op de stenen en dukdalven. Vlak na de bocht bevindt zich een insteekhaven met enkele dukdalven.
Rond het twee kilometerpunt passeer je de Kandelaarbrug. Deze brug heeft smalle bruggaten en aan beide kanten van de brug staat een rij dukdalven. Voor de brug ligt een ballenlijn die de scheiding tussen de twee bruggaten aangeeft, maar de brug zelf is smaller. Houd dus een beetje afstand van de ballenlijn, om te voorkomen dat bladen de brug raken.
Vooral bij zijwind moet hier goed opgelet worden door de stuurtjes. Kamprechters op de brug kunnen ingrijpen bij gevaarlijke situaties.
Vlak voor de Werf, rond het vier kilometerpunt, wordt de Schie opeens een stuk smaller. Voor de extra veiligheid zal ook hier een ballenlijn liggen en een extra motorbootje. Het laatste punt waar je op moet letten is de versmalling in de laatste paar honderd meter van de baan. De versmalling is hier wel geleidelijker dan bij de werf.

Oproeigebied

oproeigebiedHet oproeigebied van de achten en kleinere nummers is van elkaar gescheiden. Op deze manier kunnen roeiers warm blijven en ontstaan geen opstoppingen. De achten roeien heen er weer tussen de Kandelaarbrug en de Doenbrug. De kleinere nummers roeien heen en weer tussen de Doenbrug en de splitsing. Zie nevenstaande afbeelding.

Stuurinstructie

Er is dit jaar geen fysieke stuurinstructie. Echter is het wel verplicht de stuurinstructie online te bekijken en dit te bevestigen. De stuurinstructie en vragenlijst kan hier gevonden worden.

De stuurinstructie is verplicht voor alle stuurlieden en sturende roeiers van ongestuurde nummers.

Veiligheid

Er zijn verschillende veiligheidsmaatregelen getroffen, deze zijn aangegeven op onderstaande afbeelding. Motorboten, auto’s en gediplomeerde EHBO’ers staan ten alle tijde klaar.
Ook staan op onderstaande kaartje de gemalen aangegeven met een kraantekentje
veiligheidskaart-v3